„Umiejętność nawiązywania kontaktów z
ludźmi jest takim samym towarem, jak kawa czy cukier. I za tę umiejętność
zapłacę więcej, niż za każdą inną pod słońcem”
John Dawidson Rockefeller
Nawiązywanie
kontaktów z ludźmi – zarówno towarzyskich, jak i służbowych, to dziś nie lada
sztuka. Organizowane są bowiem rozmaite kursy i szkolenia z tej tematyki, które
wciąż cieszą się ogromną popularnością. Któż bowiem nie potrzebuje zjednywać sobie
ludzi, przemawiać skutecznie i słuchać z zainteresowaniem? My, ludzie, żyjemy z
innymi, pomimo pragnącej przez wielu z nas niezależności, i tak żyjemy w „stadzie”. Kontakty międzyludzkie przewijają się we wszystkich
obszarach działania, we wszystkich podejmowanych przez nas aktywnościach,
dlatego zachęcam do zapoznania się i oczywiście stosowania kilku prostych
reguł, a z korzyścią „odbiją” się one na relacjach z innymi.
1. Słuchaj
z uwagą tego, co mówi druga osoba. Okazuj szczere zainteresowanie. Czyli, kiedy
z kimś rozmawiasz (i nawet kiedy pozornie nie jesteś zainteresowany), to staraj
się przez ten czas uważnie słuchać. Unikniesz dzięki temu nieporozumień,
zbędnych pytań, a zyskasz zrozumienie i zapewne dowiesz się czegoś nowego dla
siebie. Nie wykorzystuj tego czasu na formułowanie własnej wypowiedzi, ale
staraj się zrozumieć, co przeżywa druga osoba.
2. „Mów
za siebie” ;) zasada stara, jak świat – pozwól zrozumieć innym swój pogląd, daj
im poznać, że to, co mówisz dotyczy Ciebie.
3. Nie
krytykuj i nie potępiaj. Oczywiście wiadomo, że konstruktywna krytyka jest jak
najbardziej pożądana, ale tu mam na myśli bardziej osądzanie, potępianie
rozmówcy za błąd, jaki popełnił. Staraj się zrozumieć dlaczego rozmówca robi to,
co robi. Taka postawa rodzi tolerancję i sympatię. Zwracaj uwagę na błędy
innych w sposób nie bezpośredni, zanim skrytykujesz, przyznaj się do własnych
błędów, porażek.
4. Doceniaj,
kiedy na to zasługuje. Pochwalaj postępy. Niektórzy się przechwalają, wiadomo.
To może być irytujące i odpychające. Jednak, kiedy uznasz, że rozmówca
zasługuje na pochwałę, to śmiało zrób to. Docenianie budzi bowiem respekt i
sympatię. Kiedy ktoś Ci zaimponuje, wyraź aprobatę. Kierowanie się zazdrością
niesie negatywne skutki nie tylko w kontaktach, ale również w sferze osobistej.
Docenianie natomiast może nawet korzystnie wpływać na własną motywację do
działania.
5. Zwracaj
się personalnie – używaj imienia, ksywki w rozmowach prywatnych, formy „Panie X
(imię)” w rozmowach formalnych. To ociepla stosunki.
6. Potraktuj
rozmówcę jako kogoś ważnego. To w końcu Twój cenny czas, jeśli już z kimś
rozmawiasz, to wynieś z tej rozmowy coś cennego dla siebie.
7. Unikaj
wydawania rozkazów, stosuj raczej prośby lub pytania zachęcające do refleksji.
8. Dziękuj
bezpośrednio i szczerze. I z uśmiechem oczywiście J
9. Bądź
asertywny – jeśli czujesz, że ktoś przekracza Twoje granice, zadbaj o siebie.
(o tym następnym razem)
A
Wy macie jakiś zasady, które świadomie bądź nieświadomie stosujecie, a które śmiało można by podpiąć w temacie?
Kontakt wzrokowy
OdpowiedzUsuń